Blog
A blog írás 20 parancsolata – tippek és trükkök
A blog írásnak, mint minden modern publicisztikai műfajnak megvannak a saját szabályai, annyi különbséggel, hogy a modern időkben ezek a keretek képlékenyek és folyamatosan változnak, állandó metamorfózisban tartva a szakmát. Szép lenne azt mondani, hogy a sikeres blogok és bloggerek popularitásukat csupán a lepötyögött szövegek minőségéből merítik. Kétségtelen, hogy elsősorban, az új, érdekes és egyedi tartalom, a jól szerkesztett szöveg vonzza az olvasókat, de a brand alapú világban, nagyon sok másra is nagy hangsúlyt kell fektetni és vannak bizonyos irányelvek, melyeket érdemes betartani. A blogger nem csak szöveg gyáros manapság, hanem részben: fényképész, webdesigner, marketinges, hatásos kommunikátor, kreatív alkotó és még sok egyéb. A blogger mára már valahol e kategóriák metszéspontjában helyezkedik el. Íme, a megfontolandó 20 parancsolat!
1. Alkoss koncepciót!
Ülj le, ragadj papírt és tollat! Próbáld felvázolni a különböző területeket, amelyekről írni akarsz és aszerint alakítsd ki a blogod kategóriáit és címkéit, logikai egymásra épülésük szerint. Egy hozzád közel álló témáról írj, minél többet tudsz róla, annál jobb! Ha megtaláltad a megfelelő témát neki is állhatsz a tervezésnek.
2. Tartsd egyszerűen, tartsd tisztán!
Törekedj dizájn szempontjából az egyszerűségre és az átláthatóságra! Lehetőleg minden oldalon ugyanott helyezkedjenek el a blog navigációs menüi. Azok legyenek kifejezőek és egyértelműek. Dizájn tekintetében is tartsd szem előtt a harmóniát és kerüld a túlzsúfoltságot. Az egyszerű, jól érhető, olvasható felület fél siker! Ne csak magadra gondolj a blogod tervezésénél, nem biztos h mindenkinek az tetszik, mint neked! Én inkább a halvány színeket részesíteném előnyben.
3. Legyen meg a helye!
Oldalak létrehozásával tudod áttekinthetővé tenni a blogod. Mindenképp rendelkezz a következő oldalakkal:
főoldal (bizonyos motoroknál pl. WordPress ez maga a bejegyzések oldala)
rólam (az „about me” oldal arra való, hogy te magad, mint blogger bemutatkozz a látogatóknak)
kapcsolat (a „contact” oldalon kapcsolat felvételi űrlapokat és kapcsolati adatokat helyezhetsz el, pl. e-mail cím – így olvasóid és más bloggerek is fel tudják venni személyesen a kapcsolatot veled)
archívum (az „archive” oldal összesíti linkek formájában dátum szerinti sorrendben az összes bejegyzésedet – ezért nagyon hálásak tudnak lenni a keresőmotorok is)
impresszum vagy adatvédelem (ezen az oldalon tudod kifejteni az általad generált tartalommal kapcsolatos alkotói és tulajdonosi rendelkezéseidet, így később ha valaki átvenne tőled tartalmat, vagy idézné a posztjaidat, akkor az itt leírtak alapján kell eljárnia – saját világod írott szabályai ezek, melyeket magadnak is be kell tartanod)
Fontos több oldal létrehozása, így könnyebben áttekinthető a blog, és nem mellesleg szebb is.
4. Csigavér!
Ha kezdő blogger vagy és még a blogod is fiatalnak számít, ne türelmetlenkedj! A látogatók jönni fognak, de ez időbe, energiába sok kitartásba kerül. Krisztus koporsóját sem őrizték ingyen! A látogatókhoz idő kell, nem fognak egy óra alatt több százan lenni. Aki a blog témáját kedveli egyszer, majd biztos betéved hozzád, ha a blogod jó akkor,ezután biztos többször is vissza fog térni.
5. Érintkezz!
A blogoszférában nem elég írni! Olvasd mások blogjait, szólj hozzá a téged érintő posztokhoz, ha pedig a saját blogodra fut be hozzászólás, igyekezz egy napon belül válaszolni rá! Az olvasók szeretik az íróval történő interakciót – nem később, mint azonnal. Nem szerencsés vitákba belekeveredni egy másik blogon, mert ezt a blogod hírneve bánhatja.
6. Csináld szenvedéllyel!
Olyan dolgokról írj, melyek valóban izgatnak, olyan témákkal foglalkozz, melyek valóban feltüzelnek! Így őszintébben, ezáltal hitelesebben leszel képes megnyilvánulni. Ezekbe a témákba sokkal könnyebben bele tudod élni magad,ezáltal könnyebben is tudsz írni róla.
7. Légy rendszeres!
A nagy blogok azért sikeresek, mert az olvasók számítanak a rendszeres tartalomra így visszajárnak olvasni őket. Hetente legalább két poszt javallott az olvasók elköteleződésének elősegítésére! Minél többet posztolsz annál jobb, így több látogatóra szert tehetsz. Kevesebb poszttal látogatókat veszíthetsz el.
8. Ne szemetelj!
Mások blogjain, oldalain nem hirdesd a sajátod, ne szemeteled tele a kommenteket. Egyrészt illetlenség, másrészt elbaltázod egy jó blogpartnerség lehetőségét is! Te se örülnél,ha mások nálad hirdetnék az oldalukat, így te se tedd ezt.
9. Motorozz bátran!
Válassz olyan blogmotort, mellyel könnyű dolgod lesz, funkciógazdag és egyszerű kezelni! A WordPress blogmotorok a legnépszerűbbek és rövid idő alatt elsajátítható a használatuk! Bónuszként rengeteg leírást találsz az interneten a kezelésükről és a velük való effektív munkáról. Népszerű blogmotort válassz, mert ezekről sok információt találsz,ha elakadnál használat közben.
10. Szocializálódj!
Hozz létre saját oldalt a Facebookon, Twitteren és ezeket tüntesd fel a blogod oldalsávjában is! Később még lesz szó a közösségi platformok nyújtotta elképesztő lehetőségekről. Sok ember fent van közösségi oldalakon, ezáltal több látogatóra tehetsz szert.
11. Ne vedd fel a kesztyűt!
Ha valaki inzultál a hozzászólásiban, vagy erőszakosan, negatívan lép fel ellened, igyekezz higgadtan válaszolni és nem belemenni értelmetlen vitákba, melyeknek anyázás lesz a vége. A botrányblogolást hagyd másra! Nem tekintenek jó szemmel az olvasók sem egy folyton vitatkozó bloggerre. Légy te az okosabb!
12. Nevem a brandem!
Igyekezz olyan domain nevet találni a blogodnak, mely hosszú időn keresztül kiszolgál, illik az általad közzétett tartalomhoz, kellően rövid, frappáns és megjegyezhető. Kerüld el az olyan képzavarokat, mint a cicablog.com domain név használata, miközben nyulakról szól a tartalom. Zavar keltő. Ne legyen gyerekes a név próbálj figyelni erre.
13. Kérdezd meg őket!
A posztok végén tegyél fel kérdéseket a témával kapcsolatban, amely kommentelésre ösztönzi az olvasóidat! Ez lehet akár provokatív is, de kerüld a személyeskedést és a végleteket! Az olvasóid szívesen megosztják veled majd a véleményüket.
14. Légy eredeti!
Csak akkor számíthatsz sikerre és olvasókra, ha egyedi vagy. Manapság ez nem egyszerű, de menni fog. Fontos, hogy nem máshonnan vegyél át tartalmat, mert akkor tolvaj vagy. Hozz létre tartalmat, hogy blogger lehess! Légy kreatív gondolj arra, hogy minden meg van benned, hogy sikeres és kedvelt blogger legyél.
15. Túúbolj!
Használj you tube videókat a blogposztok feldobásához. Az olvasók szemszögéből nézve érdemes az ilyen tartalmat a poszt végére betenni, mivel nagy esély van rá, hogy ha a közepén vagy az elején van, akkor megállnak a videónál, majd elveszítve az érdeklődésüket tovább eveznek. Egy posztot érdekessé tudsz tenni videókkal, és ezeket nagyon sokan kedvelik.
16. Csíz!
Használj képeket a posztokban illusztrációnak, iniciálénak, vagy hangulatteremtőnek! A legjobbak a saját magad által készített témába vágó képek. Emlékezz, egyediség! Más esetben soha ne felejtsd el feltűntetni a másolt képek eredeti forrását! Így etikus. Ezekkel fel tudod kelteni az olvasók figyelmét. Saját készítésű képeiddel még egyedibbé tudod tenni az oldalt.
17. Rövidíts!
Az olvasók nem szeretik a túl hosszú blogposztokat. Érdemes a poszt hosszát 2000 és 4000 karakter közé pozícionálni. Ha nagyobb lélegzetvételű tartalmat kívánsz írni, akkor tördeld részekre. Fogalmazás tekintetében is jó elkerülni a semmiről sem szóló három soros, érthetetlen mondatokat. Gondolj bele te se olvasnál egy nagyon sok oldalból álló posztot. Mindenki szívesebben olvas rövidebb cikkeket.
18. Figyelj a kommentekre!
Könnyen meríthetsz belőlük ötleteket az jövendőbeli témákat illetően. A közösség mindig feldob a témád kapcsán valamilyen dilemmát, melyet később magad is feldolgozhatsz, így hivatkozva a korábbi posztra. Az azonos téma és a hasonló posztok linkelése (belső linkelés) jó benyomást tesz az olvasóidon túl a keresőmotorokra is. Kommentelők követik az oldalad, tehát kíváncsiak rád. Belőlük könnyen meríthetsz a következő posztodhoz ihletet.
19. Skiccelj!
A témagyűjtés legjobb módja, ha folyamatosan lejegyzed az ötleteid! Tartsd észben: sosem lehet elég ötleted, mindig bővíteni kell a varázsdobozt, melyből később eredménnyel tudod elővarázsolni az éppen kívánt témát. Még ha egy darab papírra is, de írd le ötleteidet, mert ha elfelejted a jó ötletedet, akkor azt később bánni fogod.
20. Légy aktuális!
Érdemes szem előtt tartani a blogoszféra vagy éppen a blogod profilját adó témákkal kapcsolatos hullámzásokat és változásokat. Ne, hidd, hogy elég, ha másodikként posztolsz egy éppen friss, ropogós témáról: a holnap túl későn van! Ellenkező esetben jó figyelni a blogger társakat is, ha ők is írnak a téged érdeklő témáról, akkor a saját posztod megírása során kötelező őket is megemlíteni illetve linkelni. Ezzel egyrészt népszerűsíted a témát, másrészt a visszajelzés (pingback) útján lehetőséged lesz plusz látogatói forgalomra is szert tenni. Mindig törekedj érdekes témákról írni,amiket mások is szívesen olvasnak.
5. lépés: Publikálás, megosztás
Mikor minden finomítással készek vagyunk itt az ideje megnyomni a Publikálás feliratú gombot, mely hatására végre megjelenik bejegyzésünk a blogon. A már feliratkozott olvasóink természetesen automatikusan értesítést kapnak az új bejegyzés elkészültéről, az RSS olvasók blogunkra vonatkozó rovatában pedig bekövéredik a zárólejben a kis 1-es, ami a friss tartalmat jelöli. Persze itt nem érdemes megállni, ugyanis ma már olyan korszerű eszközök állnak rendelkezésünkre jövendőbeli olvasóink verbungolására, mint a közösségi hálózatok: P. Twitter, Facebook, hogy csak a legismertebbeket említsem. Itt sem árt terjeszteni az igét, mert pl. ismerőseink közül, lehet, hogy sok nem is tudja, hogy blogot vezetünk, vagy egyáltalán a billentyűzetünket enter nyomogatáson kívül másra is használjuk!
Tehát nálam ez egy standard bejegyzés létrejöttének menete, az első magvas gondolattól a közlésig. Remélem a „blogtalanok” és kezdők részére érdekes információkkal szolgáltam.
4.lépés: Anyagok feltöltése, szövegformázás, képbeillesztés
Amikor befejeződött a bejegyzés elkészítésének a tartalmi része, akkor következik a WordPress saját szerkesztőjébe történő beillesztés és formázás. Ekkor történik meg az egyik fő mozzanat is: nevet adunk a gyereknek! Soha nem kezdek bejegyzést írni, úgy, hogy már megvan a cím – ez általános iskolában működött utoljára, elvégre is ott a megadott címtől kivirágzó gondolatainkat vetettük papírra, itt pedig fordítva történik. Az írott tartalom inspirálja a cím születését. Fontos, hogy hangzatos, figyelemfelkeltő és nem utolsó sorban témába illő legyen. A jó cím félsiker, mivel a mai rohanó világban – gondoljunk csak az újságokra, vagy digitális sajtóra – a cím, a termék neve adja el magát az árút, esetünkben a bejegyzésünket. Soha nem értettem azokat a blogokat, ahol mondjuk sorszámmal vannak jelölve a bejegyzések. Én, mint olvasó sem vagyok képes követni, hogy melyik sorszám melyik eseményhez, vagy témához kötődik, a későbbiekben pedig szerintem még a blogger számára is lehetetlen vállalkozás egy-egy gondolat visszakövetése.
A cím után jöhetnek az alcímek és a szöveg tagolása. Az alcímek elméletben azért is fontosak, mert máshogy rangsorolják az internetes keresők robotjai ezeket a szakaszokat, mint a sima szöveget. Az olvasóknak is szívességet teszünk a tagolással, főleg, ha egy nagyobb lélegzetvételű bejegyzést, vagy tanulmányt írunk ki magunkból, ezzel is segítve a navigációt.
A szöveg külalakja és formája is árulkodhat felkészültségünkről. Személy szerint zavarónak tartom a nem kiegyenlített sorvégeket. Az írott sajtóban, akár hasábba szedjék akár egész oldalra nyújtsák a cikkeket, kiegyenlítik a sorok végeit, hogy azok ugyanolyan egyenesen illeszkedjenek a margóhoz, mint a sorok elején, ezzel rendezettebbé válik a szöveg – esztétikailag pedig mindenképp megnyerőbb.
Miután már minden a helyén, jöhet a hivatkozások elhelyezése, amelyek működését érdemes úgy beállítani, hogy ha az olvasó rájuk kattint, a megnyíló oldal új böngészőfülre, vagy teljesen új böngésző ablakban nyíljon meg. A legtöbb elvándorlás oka pont az, hogy a linkek az ugyanott megnyílva elirányítják az olvasóinkat az oldalunkról. Az adott témában írt bejegyzés hitelességét viszont a külső oldalak adatai egyértelműen növelik, tehát érdemes használni ez a funkciót is.
A képek és videók beágyazását hagyom mindig utoljára, mert ezekkel elég sokat lehet variálni és kell is, hogy megfelelő formai és vizuális hatás jöjjön létre. Visszatérve a WordPress szövegszerkesztőjére: az óvatlan júzer hülyét kaphat (mint ahogy én is) a ténytől, hogy a szépen formázott bejegyzés publikálás után, élesben, a blog hasábjain teljesen máshogy fest, mint szerkesztőnézetben. Ennek kiküszöbölésére ajánlott a Mentés és az Előnézet gombok sűrű nyomogatása. Egyetlen sortörés is meghozhatja a megváltást vagy ellenkezőleg, előidézheti a katasztrófát, amely a bejegyzés külalakjának szétesésével jár.
Technikai szempontból fontos a meghatározni a posztunk kategóriáját, illetve címkéit. A kategóriában érdemes jól leszűkíteni a blog repertoárját – így olyan kifejezések választása javasolt, amely alá simán befér bármely téma / maximum két kategória legyen igaz a posztra. A címkék terén is betartani a mértékletesség elvét, a több nem feltételenül jobb.
3.lépés: Írás
A számítógépen egy sima szövegszeretőben kezdhetjük megírni a bejegyzéseinket, egyfelől egy helyi másolat megtartása nem hülyeség, másfelől mondjuk a WordPress szövegszerkesztője számomra túl idegen és túlontúl szűkre szabott. Szeretem a szöveget teljes egészében a monitoromon látni és fél kilométeres görgetések nélkül könnyebb is barangolni benne. A helyesírás és nyelvhelyesség ellenőrzést itt alapból kikapcsolom, ugyanis nálam visszavetik a kreatívitást a folyton megjelenő piros, hullámos vonalak. Csak a szerkesztés végén eresztem rá manuálisan a magyartanárnőt, aki persze nem tévedhetetlen, de azért viszonylag jó hatékonysággal végzi a dolgát, persze még így is előfordul néha, hogy a már leközölt poszt visszaolvasásakor derül ki egy két baki…
2. lépés: Kutatás, anyaggyűjtés
A témák nagy részének megfelelő szintű kivesézéséhez szükséges az információk felkutatása a témáról, melyről írni szándékozunk. Film esetében például az eredeti cím, készítés dátuma, főbb szereplők és a rendező neve – ehhez dukál egy IMDB-s link is, vagy legalább egy pontszám. Más témák esetében előfordulhatnak idegen kifejezések, amelyek pontos jelentésével nem árt tisztában lenni, még mielőtt felelőtlenül használnánk azokat – opcionális a szó Wikipédiára történő linkelése is, hisz nem mindenki ismerheti az említett kifejezéseket, pláne, ha azok egy szakmai jellegű bejegyzés kapcsán egyszerűbben kifejezik a témával kapcsolatos gondolatokat. A kutatás fázisába beleszámít a megfelelő illusztrációk felkutatása is, amelyben nagy segítségere lehet a Deviant Art, mivel az itt közölt képek nagy része Creative Commons licenc besorolásúak, így azok szabadon felhasználhatóak a forrás feltüntetése mellett. Erre férdemes nagy figyelmet fordítani – és egyébként is, a bejegyzés színvonalát jelentősen emelik az olyan képek, melyeket nem a Google képkeresője dob ki az adott kifejezésre, arról nem is beszélve, hogy így egyedi vizuális ingereket gerjeszthetünk velük.
1. lépés: Témaválasztás
A régi újságíró sajátos beszédmóddal élve: „a téma az utcán hever”! Eme idézet igazságával mindenki egyet ért aki valamilyen szinten képes véleményt formálni a körülötte zajló eseményekről, az őt körbevevő emberekről, egyszóval: bármiről. Az én blogom az oly népszerű ego blog kategóriába esik, bár nem klasszikus „felkeltem, ettem, iskolába mentem” típusú tartalommal bővül, hisz itt főként a bejegyzések témáját nem szó szoros értelemben vett magánéletem jelenti, hanem az érdeklődési körömbe eső témákról alkotott véleményem és gondolataim. A blogbejegyzés születésének első lépése a „megtermékenyítés”, az az annak tudatosodása, hogy az érzékszerveimmel befogadott információk átdolgozásra és közzétételre érdemesek, legyen szó, akár egy filmről, zenéről, közéleti vagy éppen magánéleti eseményről. Ekkor készül az első beégés is az agyba, vagy éppen papírcetli sarkára: erről írnom kell!
Hogyan írjál jó blogot?Mint azt tudod, a blogok személyes naplók, amelyeknek rengeteg alfaja létezik. A kínálat legalább annyira színes, mint a témák, amelyek szavakba önthetőek, amelyekről vélemény formálható, így hát szinte végtelen számú variáció létezik a szakmai blogoktól kezdve az ego blogokon át a mikroblogokig. Közös pontjuk az, hogy tartalmukat a a poszt, az az a blogbejegyzés adja. Ám az már blogonként, sőt blogerenként változó, hogy ezek a posztok hogyan is keletkeznek. Mondhatnánk úgy is, hogy blogere válogatja. Eme nagyon egyértelműnek tűnő témáról szeretnék veled megosztani „bennfentes” infókat egy poszt erejéig, az az így csinálom én!
Ma elindítottuk az új blogunkat. Kérjük kövesse figyelemmel, igyekszünk mindig friss információkat közölni. Az üzenetek nyomon követése RSS csatornán keresztül is lehetséges.